Az analóg és a digitális tachográf kezelése

Az analóg és a digitális tachográf kezelése
2019-08-22 Jantik Béla
Tachográf kiolvasás

Az analóg berendezésekben használt tachográfkorong kitöltése vagy a digitális tachográfkártya nem ördöngösség, de egy kis pontatlanság is sokba kerülhet egy ellenőrzés során.

De mi az a tachográf tulajdonképpen?

A tachográf – hivatalos nevén menetíró készülék – olyan érzékelő, ami rögzíti megtett út hosszát, a sebességet, a járművek indulásának és megállásának időpontjait. A tachográf segítségével hatékonyan nyilvántartható a vezetéssel, egyéb munkavégzéssel, készenléttel és pihenéssel töltött idő.

Az analóg tachográf működése

A régebbi típusú, járművek között még előfordul az analóg tachográf. Ennek legfőbb jellemzője, hogy az adatokat egy papírkorongra rögzít, a tachográfkorong 24 óra adatait képes tárolni. A jogszabályok alapján a sofőrnek egy ellenőrzés esetén 28 napra visszamenőleg el kell számolnia a tachográfkorongokkal, vagyis ezeknek mindig nála kell lennie.

A tachográfkorong kitöltése

Érdemes erre odafigyelni, mert egy kis pontatlanság is komoly büntetést vonhat maga után.

  • Vezető neve: Ne rövidítsünk, a Nyomtatott betűkkel ki kell írni a vezetéknevet és az első keresztnevet.
  • Indulás helye: A település nevét kell megadni, itt is kerüljük a rövidítéseket, írjuk ki a teljes helységnevet.
  • Az érkezés helye: A korong kivételekor töltjük ki (hiszen addig nem is tudhatjuk, biztosan megérkezünk-e a tervezett időben az úticélhoz).
  • Behelyezés dátuma: Belföldön megfelelő a szokásos év-hónap-nap formátum, de külföldi utazásnál a nemzetközi formátumot használjuk: nap-hó-év.
  • Kivétel dátuma: Ezt is kivételkor kell megadni, semmiképpen sem előbb.
  • Rendszám: Ez egyértelmű, egyszerűen be kell írni a jármű rendszámát.
  • Kilométer: A felső sorba írjuk az érkező adatot, alá az indulásit, így könnyen kiszámítható a különbség. Az eredményt a jogszabályok alapján nem kötelező beírni.

Tachográf kiolvasás

Vigyázat: többféle típusú analóg tachográf létezik, és ezekbe különféle korongok valók. Ha figyelmetlenségből nem kompatibilis korong kerül a készülékbe, a sebességadatok pontatlanok lesznek. Minden analóg tachográf rendelkezik egy e-számmal, ez az eszköz felnyitásakor látható. Csak olyan korongot tegyünk bele, amelyek e-száma ezzel megegyezik, valamint a hitelesítési és illesztési bizonyítványban szerepel egy „V” szám is, ami a korong sebességhatár felső tartományt jelöli (100, 125, 140, 180 km/h). Ha a mind a két számnak megfelel a korong, csak akkor helyezhető a készülékbe.

A sofőrkártya használata: a digitális tachográf kezelése

A legjelentősebb különbség az analóg eszközökhöz képest, hogy a digitális tachográf kártya segítségével működik, nem pedig koronggal. Ez a kártya személyre szól, tehát minden járművezetőnél névre szóló gépjárművezetői, vagy a sofőrök körében közkeletű kifejezéssel: sofőrkártya van. Ezt a kártyát kell behelyezni a digitális tachográf fedélzeti egységébe (tulajdonképpen ez maga a digitális tachográf). A gépegység, a behelyezett kártyára és a gépegység adattárába, is egyszerre, ugyanazon adatokat rögzíti, egy időben. A kártyákat úgy kellett megtervezni, hogy legalább 28 nap összes adatának tárolására legyen alkalmas, a gépegységet úgy kellette megtervezni, hogy legalább 365 nap adatának tárolására képes legyen. Ez viszont a valóságban, mint a kártya, mint a gépegység esetében 1-2 év adatát jelenti, annyit képes tárolni.

Digitális Tachográf kiolvasás

Fontos, hogy a fedélzeti egység adatait 90 naponta, a vezetői kártya adatait pedig 28 naponként töltsük le, és elektronikusan kell tárolnunk.

Ennek megfelelően, ha közeledik a pihenőidő, még időben keressünk megfelelő parkolóhelyet, és időben álljunk félre a járművel, mert egyetlen perc csúszás is bírságolható már. Érdemes egy perccel hamarabb elkezdeni a pihenőidőt, és ennyivel később befejezni, nehogy néhány másodpercen csússzunk el az ellenőrzéskor.

Ismerje meg az iTrack digitális tachográf adatletöltő és monitorozó rendszerét!

Érdekel