Minden, amit a HU-GO rendszerről tudni érdemes

Minden, amit a HU-GO rendszerről tudni érdemes
2021-03-31 Szaladják Linda

 2013. július 1-én új díjfizetési és úthasználati rendszer jelent meg Magyarországon, amit HU-GO-nak neveztek el. 

A rendszer azóta is érvényben van, és több pontban is átalakította a Magyarországon történő úthálózat használatát és díjfizetését.

Természetesen ez a viszonylag frissnek nevezhető rendszer összhangban van az EU használatarányos útdíjfizetéssel kapcsolatos elvárásaival és később lehetőséget biztosíthat az Európai Unió által életre hívott Elektronikus Útdíj Szolgáltatás (EETS) rendszerhez való csatlakozásra.

Az útdíjköteles utak díját a 25/2013. (V. 31.) NFM rendeletben (“az útdíj mértékéről” névvel) jelölték ki, de azóta ezt több ízben is módosították – többek között például a 41/2020. (XI. 13.) ITM rendeletben.

Az útdíjat az infrastruktúra fejlesztésére, az egyéb felmerülő költségek rendezésére, illetve az ÁFA (Általános Forgalmi Adó) befizetésére használják fel. Lényegében tehát a különböző új utak építését és üzemeltetését, illetve a zaj- és légszennyezettség csökkentését finanszírozzák belőle.

De vajon pontosan mit is jelent a gyakorlatban a HU-GO rendszer, mit tartalmaz az autópályák, autóutak és főutak használati díjáról, és milyen elszámolási lehetőségeket tesz lehetővé?

Minden, amit a HU-GO útdíj rendszerről tudni érdemes

 

A HU-GO elektronikus útdíj rendszer talán legfontosabb tudnivalója, hogy a magyar közúti díjszabást két fő kategóriába osztotta:

  1. 3,5 tonna össztömeget meg nem haladó járművek
  2. 3,5 tonnát össztömeget meghaladó járművek

Fontos, hogy az autóbuszok – bár technikailag utóbbi kategóriát erősítik – valójában az előbbi kategóriába tartoznak, így ezek a járművek is az e-matricás rendszerben működnek, hasonlóan a 3,5 tonnát meg nem haladó kisjárművekkel, tehát a HU-GO rendszer bevezetése nem változtatott az ő díjszabásukon.

Nem úgy, mint az utóbbi kategóriában, ahol a HU-GO rendszer komoly változtatásokat hozott.

Ez utóbbi kategóriát ugyanis három típusba sorolja a rendszer, mindezt a környezetvédelmi besorolás, a használatba vett útszakasz, illetve a gépjármű tengelyszáma alapján.

Mindezek alapján a HU-GO rendszer kiszámolja a fizetendő útdíj használatot, amely során figyelembe veszi természetesen a megtett kilométerek számát is.

A díjat a rendszerben mindig, minden esetben előre kell kifizetni, amelyet kétféleképpen lehet rendezni:

  • Fedélzeti egységgel (OBU): A fizetés teljesíthető a járműben felszerelt fedélzeti egység regisztrálásával, amellyel együtt egy folyószámlát is kap a jármű tulajdonosa a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nél. Ezen keresztül tudja befizetni a különböző útvonalak díját, amelyet előzetes egyenlegfeltöltéssel szükséges megtenni
  • Előre megváltott viszonylati jeggyel: Szakaszjegy, amely során a kiválasztott útszakaszt meg kell adni még az elindulás előtt

Az utóbbi lehetőség azoknak hasznos, akik csak eseti jelleggel veszik igénybe az útdíjköteles utakat. Ezzel szemben aki rendszeresen használja ezeket az útszakaszokat (pl.: fuvarozók), azoknak előbbi lehetőség lesz a leginkább kézenfekvő.

Emiatt a fedélzeti egységgel történő útdíj fizetés jóval rugalmasabban működik, hiszen míg azt bármikor módosíthatjuk a szakaszjegy csak és kizárólag az előre meghatározott útszakaszra érvényes – nincs lehetőség átütemezésre, még forgalmi dugó vagy forgalomkorlátozás esetén sem.

A fedélzeti egységgel (OBU) történő útdíj elszámolást bármikor kezdeményezheti a HU-GO hivatalos weboldalán.

Amennyiben pedig flottáját korszerű járműkövetési rendszerrel szerelné fel, látogassa meg az iTrack oldalát – nálunk ugyanis az eszközök beszerelése és javítása zökkenőmentesen és akár személyes kontaktus nélkül is történhet, a legmagasabb higiéniai szabályok betartása mellett.