Kamionos Vezetési Stíluselemzés

Elemezni szeretné sofőrjei vezetési stílusát?

Rendszerünkben önnek csak egy gombnyomásába kerül és máris részletes statisztikát kap alkalmazottai fékhasználatától, a gázpedál állásán át, egészen a motorfordulatszám eloszlásáig gyakorlatilag minden a járműveiből kinyerhető adatról.

Rendszerünk a jármű CAN buszán érkező értékes információkat folyamatosan figyelve készít Önnek sofőrönként statisztikákat, melyek segítségével könnyen összehasonlíthatja alkalmazottai vezetési stílusát és ellenőrizheti az általános vezetéstechnikai szabályok betartását.

A szolgáltatás igénybevételéhez csupán egy CAN/FMS bekötésre van szükség. Ezt követően Önnek máris grafikonok és hisztogramok formájában válnak elérhetővé a legfontosabb adatok:

Kamionos vezetési stíluselemzés

Lassító rendszerek

  • Helytelen motorfék: Túl magas fordulatszámon motorfékez.
  • Motorfék: 1200 és 1900 közötti fordulatszámon motorfékez.
  • Sebességben gurulás: 1200-as fordulatszám alatti motorfékezés.
  • Üresben gurulás: Gázpedált nem nyomja és a tempomat sem aktív, gurul, és a fordulatszám olyan alacsony, hogy a motor elkezd már adagolni, nehogy lefulladjon.
  • Retarder használat: Hegyes-dombos terepen kifejezetten fontos, hogy a lejtőkön a fékek kímélve legyenek.

Fékhasználat

A fékezéseknél egy aranyszabály, hogy gyenge, 5 másodpercnél kisebb fékezések az ideálisak. Ilyenektől nem hevül fel, nem amortizálódik jelentősen a fékbetét. Egy, a munkájára odafigyelő sofőr, aki a forgalomban több autónyival előre tekint, figyel és készül a forgalmi változásokra többszörösével csökkentheti a fékrendszer amortizációját és a javítási költséget, kitolhatja a csereperiódusokat.

Gázpedálállás, tempomat

A hatékony gyorsítás fontos része az üzemanyagtakarékos közlekedésnek. A motor gyorsításkor úgy üzemel optimálisan, akkor a legolcsóbb egy sebesség elérése, ha az nem nagy gázzal történik. Erős gázadásnál nem optimális az égés, a gyorsulás növelése érdekében egyre több és több gázolajat kell befecskendezni, tehát olcsóbb lassan gyorsulni.

A gázpedálhasználatot, valamint tempomat használatot százalékos eloszlásban mutatjuk a következők szerint:

  • 1 – 60% Az ideális tartomány.
  • 60 – 80% Esetleg indokolt lehet nagy rakománnyal, erős emelkedőn gyorsítva.
  • 80 – 100% Kerülendő.
  • Padlógáz: Abszolút kerülendő
  • Tempomat: A tempomat bekapcsolt állapotát is gyűjtjük. Mivel tempomat mellett lehet gázt adni, előfordulhat, hogy 100% fölötti összeg jön ki.

Motorfordulatszám eloszlás

Minden gépjárműre, a saját motorjához igazítva a gyártó meghatározza, hogy milyen fordulatszámtartomány használata az ideális. A legtöbb DAF-kamionnál ez jellemzően 950-1200-as fordulatszám tartomány, és vezetéstechnikai trénerek szerint 1400 fölé még emelkedőn sem kell vinni a fordulatot. Tapasztalataink szerint, azoknál a cégeknél, ahol nem volt vezetéstechnikai tréning, vagy a sofőr szakma nagy öregjei legyintettek a tréner tanácsaira, előfordul, hogy a kamiont jellemzően az 1500-1700-as tartományban használják. Ez hozzávetőleg 10%-os fogyasztáskülönbséget eredményezhet már önmagában, ami egy jól járatott kamionnál akár évi 1.000.000 Ft is lehet.

Sebességeloszlás

Egy kamion fogyasztását jelentősen lehet befolyásolni az utazó sebesség megválasztásával. A kamionok jellemzően 90 km/h átlagsebességgel haladnak az autópályán, és sok kamion le is van korlátozva erre a sebességre. Tapasztalataink szerint, ha például 70 km/h-val mennek jellemzően, akkor ez a fogyasztás 4 literrel csökken, ha pedig 90 helyett 100 km/h-val közlekednek, akkor hozzávetőleg 4 literrel nő a fogyasztás (és kockáztatják a bírságot). Amennyiben egy kamion kénytelen olyan sebességtartományban közlekedni, ami túl alacsony pl. 30-40 km/h, akkor szintén megnövekszik a fogyasztása. Ezen okok miatt fontos információ egy kamion fogyasztásának vizsgálatakor, hogy hány százalékban milyen sebességtartományon közlekedett.