Mire figyeljen a hosszabb időre leállított járműveknél?

Mire figyeljen a hosszabb időre leállított járműveknél?
2020-04-23 Szaladják Linda

A karanténhelyzet idején aktuális téma, hogy a hosszabb időre leállított járművek esetében mire érdemes odafigyelni.

Akkumulátor

Az 1-2 hétnél hosszabb időre leállított a járműveknél, mivel nem jár motor, a generátor nem tölti az akkumulátort.

„Fogyasztók” azonban vannak a gépjárműben, melyek folyamatosan merítik az akkumulátort, amely ha elér egy kritikus töltöttségi szintet, akkor már nem fogja elindítani a motort. Ezen két módon tudunk segíteni: vagy állandóan töltögetjük egy akkumulátor töltővel, vagy a legjobb megoldás, ha beindítjuk az autót, és megyünk vele 10–20 km-t. Ilyenkor a generátor visszatölti az akkumulátort.

Az alábbi grafikonon bemutatjuk, hogy merül egy újabb akkumulátor és hogy merül egy olyan, amelyik gyakorlatilag a végét járja:

Újabb akkumulátor merülése

 

Rossz akkumulátor merülése

Tanácsoljuk, hogy idősebb akkumulátor esetében az akkusarut vegyük le és akkor ez a görbe majdnem kiegyenesíthető. Azért nem teljesen, mert egy természetes kisülése van az akkumulátornak az idő múlásával.

Mik azok az eszközök, amelyek fogyasztják az akkumulátort?

  • Az újabb autókba szerelt technika már éjjel-nappal teszteli az áramköröket, így reggel azonnal kijelzi, ha valahol probléma van (pl.: kiégett a hátsó helyzetjelző lámpa).
  • A gépjárműbe szerelt GPS nyomkövető rendszer szintén az akkumulátor energiájából táplálkozik. Fogyasztása álló autó esetében körülbelül 20-30 mA.
  • A riasztó. A komplexebbek, melyek esetleg ultrahangos mozgásérzékelővel is kiegészülnek, még több áramot vesznek fel.

Üzemanyag

A mai modern benzinek a hosszabb állás során széteshetnek. A szétesés azt jelenti, hogy az összetevői gyakorlatilag elválnak egymástól. Napjainkban már a korszerű üzemanyagok etanolt tartalmaznak. Idén jött ki az E10-es szabályozás, azaz a benzin 10% etanolt tartalmaz. A prémium üzemanyagok 5%-ot tartalmaznak. Az etanol tulajdonképpen egy alkohol, melytől gépjárművünk „járása” kisimul, sokkal környezetbarátabb lesz az égés. Sajnos a műanyag és a gumi alkatrészek nem szeretik az alkoholt, ezeket könnyen szétmarja.

Tehát, ha hosszabb időre leállítjuk az autót, akkor megszűnik az a természetes rázkódás, ami a benzint keveri és megakadályozza a szétesést. A szétesés folyamata 1-2 hónapon belül elindul. A folyamat során az üzemanyag alján megjelenik egy vizes, alkoholos réteg, ami addig nem okoz gondot, amíg fel nem szívja az üzemanyag szivattyú és utána már nem indul el a motor. Ha a tankunk félig van, és az időjárásban a hideg-meleg váltakozik, akkor az azt eredményezi, hogy az üzemanyagtank falán belülről párásodás lép fel, melyet a benzinbe kerülve, az abban lévő alkohol (etanol) megköt.

Hogy lehet védekezni ez ellen?

Ha tele tankkal tesszük le az autót pihenni. Hiszen akkor a légrés minimális és azon a minimális felületen minimális lesz a  pára is. Érdemes ilyenkor prémium üzemanyagot tankolni a hozzáadott extra adalékok miatt, melyek védik gépjárművünk motorját. Kevesebb etanolt és sokkal több stabilizátort tartalmaz.

A fő tanácsunk mégis az, hogy hetente járassuk meg autónkat, menjünk legalább 10 km-t vele.

Az iTrack GPS nyomkövetővel felszerelt járműveknél elérhető az akkumulátor figyelés és a hozzá kapcsolódó riasztás szolgáltatásunk, melynek segítségével azonnali képet kap akkumulátora feszültségének állásáról.

Mire érdemes még odafigyelnünk?

  • Legjobb garázsban tartani gépjárművünket. Ha nincs lehetőség rá, akkor érdemes a por, szennyeződés, lehulló termések, ágak, egyéb sérülések és az UV sugárzás ellen egy ponyvával védeni.
  • Keréknyomás – Hosszú állásnál a keréknyomás is csökkenhet. Érdemes ilyenkor a gyári, előírt maximális keréknyomásra felfújni a kerekeket.
  • Kézifék – ha teheted ne húzd be a kéziféket, hagyd az autót P-ben, vagy sebességben leállítás után.
  • Figyeljünk arra is, hogy kívül, belül tisztán tegyük el autónkat.

Ha fenti jótanácsokat megfogadjuk, nagyban hozzájárulunk gépjárművünk hosszabb élettartamához!