Sikeres cég és a nők aránya a vezetésben

Sikeres cég és a nők aránya a vezetésben
2021-03-08 Szaladják Linda

2021. január 6-án a német szövetségi kabinet a következő törvényjavaslatot fogadta el: minden nagyvállalatnak minimum egy női tagot kell delegálnia a vezetőségébe. Ez az új törvényjavaslat azon multinacionális vállalatokra vonatkozik, amelyek a tőzsdén jegyzettek, és több, mint 2000 alkalmazottat foglalkoztatnak. Ezen vállalatok felügyelőbizottság tagjainak 30%-a nő kell hogy legyen.

Miért írunk mi erről?

Az iData vezetősége számára mindig fontos volt az esélyegyenlőség és a sokszínűségi programok alapelveinek cégen belüli terjesztése, illetve a mindennapi életébe való integrálása.

Úgy gondoljuk, hogy szemléletbeli és gondolkodásbeli változásokra van szükség a társadalmi, gazdasági és vállalati szférában a női vezetőkhöz, vezetéshez való viszony tekintetében.

Mi ezt a lépést már megtettük. Büszkén jelentjük, hogy az iData vezetőségében a női vezetők aránya 40%. Törekszünk arra, hogy női vezetőink ne csak teljesértékű munkavállalóink legyenek, hanem maradjanak teljesértékű anyák és feleségek is.

Miért fontos számunkra, hogy a női vezetők is részt vegyenek a cég irányításában?

Számos kutatás és elemzés rávilágít arra, hogy azon vállalatok, ahol a vezetőségben nők is képviseltetik magukat, pénzügyileg jobban teljesítenek.

A tanulmányok szerint a női vezetők számára fontosabb a holisztikus szemlélet, melynek része a munkatársakkal való jó kapcsolat, a munka és a magánélet integrációja. A nőies vezetési stílus olyan sajátságokkal jellemezhető, mint az együttműködési készség, a csapatszellem, a beosztottakra való támaszkodás. A női vezetők általában interaktívabbak, és a kollegák részvételére alapozó vezetési stílust alkalmaznak. Kiváló kommunikációs készségek jellemzik a beosztottakkal, a munkáltatóval és a partnerekkel egyaránt. Proaktívabbak a mentorálás tekintetében. A sikeres női vezetők többsége úgy gondolja, hogy a beosztottak akkor nyújtanak igazán jó teljesítményt, ha odafigyelnek rájuk, kíváncsiak a véleményükre, figyelembe veszik a tapasztalataikat, megbíznak bennük és elfogadják ötleteiket. Magas érzelmi intelligenciájuk és természetes empatikus képességeik lehetővé teszik számukra, hogy megértsék, mi motiválja a beosztottakat, és hogyan lehet elismerni a különböző típusú emberek teljesítményét. Jók a többfeladatos működésben (multitask), rugalmasan, határozottan és gyorsan reagálnak a különböző feladatokra, válsághelyzetekre.

Az üzlet világában ugyanúgy szükség van a nemek közötti együttműködésre, kommunikációra és egymás segítésére, mint a privát életben. Azok a vállalatok, ahol vegyes összetételű a vezetői csapat, sokkal sikeresebbek és nagyobb profitra tesznek szert.

Lássuk, kik az iData női vezetői, akikre nagyon büszkék vagyunk!

Gábor Orsolya – Marketing vezető

Siposné Tóth Eszter – HR vezető

Vass Krisztina – Gyártás vezető

Zölei Nikolett – Értékesítési vezető

Mit gondolnak ők maguk a női vezetésről…

Hogy lehet megtartani a munka és magánélet egyensúlyát női vezetőként?

Eszter: Nagyon fontosnak tartom a napi rutint. Anyaként reggel el kell indítani a gyerekeket az iskolába, megfelelő felszereléssel és motivációval. 😊 Erre mindig kell időt szánni. Akkor tudom nyugodtan elkezdeni a céges feladataimat, ha a család rendben van. Az iData által biztosított támogató környezet és rugalmas munkaidő sokat segít abban, hogy megfeleljek a munkahelyemen és odahaza is.

 

 

Orsi: Egyetértek Eszterrel. Akkor tudok maximálisan a céges feladatokra koncentrálni, ha tudom, a családom rendben van. Nehéz összeegyeztetni a munka és a magánélet kihívásait, főleg azért, mert a maximumot szeretném nyújtani mindkét területen. Ennek legtöbbször az alvásidő és a hétvége látja kárát. Így a marketing olyan, mint egy családtag nálunk.

 

 

Niki: Egyre több és több kihívás jön a piacról. Értékesítési vezetőként szinte 0-24 órában rendelkezésre kell állni. Az a legfontosabb számomra, hogy a csapatom tagjai és az ügyfelek a maximális támogatottságot és odafigyelést kapják tőlem. Ahogy Orsi mondta, ennek gyakran a pihenés és a hétvége “esik áldozatul”. Nehéz, de rajongok a munkámért.

 

 

Kriszti: A vezetői munkavégzéshez kell egy jó adag elszántság, kitartás és idő. Az iDatában a magánéleti és szakmai szerepeimet könnyebb összeegyeztetni, mint eddig valaha. Ezzel együtt rengeteg a feladat mindkét területen, és kisgyerekes anyukaként segítség nélkül ugyanakkor biztosan nem menne ilyen jól.

 

 

Milyen szakmai kihívásokkal szembesül nőként és mi az, ami könnyedén megy?

Niki: A telematikai piac célcsoportjai – elsősorban a fuvarozásra gondolok – elég férfias szakma. Annak ellenére, hogy ebben nőttem fel, (családi vállalkozásuk egy fuvarozó cég – a szerk.) nehéz volt elfogadtatni, vagy inkább meghökkennek, hogy nőként, 13 éves tapasztalattal szinte a kisujjamban van a szakma. Úgy érzem, ami a kihívást jelenti, az az előnyömre is válik.

Eszter: Ahogy Niki említette, nemcsak a célpiacunk van “elférfiasodva”, hanem a vezetői csapatokban általában több a férfi, mint a nő. Pár év tapasztalattal a hátam mögött látom, hogy tényleg másképp gondolkodunk, máshol vannak a hangsúlyok férfiaknál és nőknél. Úgy látom, a nők a konfliktusok megoldása érdekében jobban tudnak alkalmazkodni és jobban teret engednek a férfi gondolkodásnak, így szakmailag is nagyobb sikereket érnek el. Ez meddig tartható fenn? Addig, amíg valakinek el nem gurul a gyógyszere:)

Kriszti: Szakmailag a műszaki területen nem jelent többlet kihívást az, hogy nőként látom el a feladatomat. Vezetőként nehézség, hogy a műszaki területen a beosztottak felé sokkal többet kell bizonyítani ahhoz, hogy elfogadjanak kompetens vezetőnek – ez eddig minden munkahelyemen megjelent. Segít és hátráltat is az érzékenységem. Ez segít, hogy a kollégáim helyzetét, igényeit megfelelően megértsem, de hátrálat azzal, hogy a srácokból álló csapatomban ezt kimutatni nem szerencsés. Szintén női sztereotípia a multitasking képessége és a rugalmasság, ezek viszont egyértelműen támogatják a munkámat. Azt tapasztalom, hogy a műszaki területek egy részén, a gyártás vezetésében pedig kifejezetten jellemző a férfiak nagy arányú jelenléte Magyarországon és nemzetközileg is. Egyrészt szeretem, amikor rácsodálkoznak, de sajnálom is a másik oldalról, hogy még mindig kuriózum tudok lenni akár egy nemzetközi konferencián is.

Orsi: Számomra az a legnagyobb szakmai kihívás, hogy az iData értékesítési csapatában dolgozó hölgyeket szakmailag elismertessem a piac szereplői felé. Szeretek élni a megdöbbentés, a váratlanság és a rendkívüliség erejével. Szerencsém van, ezen a piacon, két olyan kiváló “szőke” hölggyel, mint Hajni és Niki, akikkel ezt a hatást el is lehet érni:)

Mi az, amit a nők hoznak be a vezetésbe, a szervezet életébe és ez hogyan, miben nyilvánul meg?

Kriszti: A női vezetők más szemléletmódot hoztak a szervezet életébe. Sokszor teszünk fel olyan kérdéseket, ami a férfi kollégáknak nem feltétlen jut eszébe. Így tud a működésünk vezetőségként a lehető legösszetettebb lenni.

Niki: A vezetés nálunk sokkal színesebb és komplexebb azáltal, hogy négy nő is képviselteti magát a menedzsmentben. Más síkon mozgunk érzelmileg, esetenként másként priorizálunk, de ez segít teljessé tenni a képet döntések meghozatalakor. Az esetleges empatikusabb vezetési stílus nem jelenti azt azonban, hogy a nők érzelmi alapon hozzák meg a stratégiai döntéseket. Más szemszögből látják, és így járul hozzá a cég sikeréhez.

Orsi: Osztom Niki nézeteit. Tapasztalatom szerint a női vezetők alapvetően többet visznek bele a munkájukba a megértésből, az együttérzésből és az érzelmekből a férfiakkal ellentétben. Ők inkább a feladatra és a célokra fókuszálnak, míg egy nő számára fontos az oda vezető út is.

Eszter: A női gondolkodásmód érzékenyíti a férfiakat a személyes jellegű problémák meghallására és megoldására bárkiről is legyen szó. A családias hangvétel és segíteni akarás minden férfi kollégámnál elég erős lett és ezért nagyon büszke vagyok rájuk.

Mit vetít előre a jövőre nézve az, hogy a vezetőségben a nők aránya 40%-ra nőtt?

Orsi: Tanulmányok, felmérések alapján mindenhol pozitív változásról számoltak be, ahol a nők aránya nőtt a vezetésben. A cég sokkal válságállóbb, jövedelmezőbb, innovatívabb és sikeresebb lett. Úgy gondolom, hogy mi női vezetők minden nap sokat teszünk ezért és ez nemcsak a jelenben mutatkozik  meg, hanem a jövőre is jótékony hatással lesz.

Kriszti: Nagyon tetszik, hogy a nők arányát a vezetőségben nem találom koncepcionálisnak. Az a jó, hogy nem látok ebben megkülönböztetést egyik irányban sem. Mindegy, hogy valaki nő vagy férfi, a tudása és tapasztalatai alapján kerül kiválasztásra egy adott pozícióra. Nőként gyártást vezetni eddigi tapasztalataim alapján az iDatában a legjobb 🙂

Eszter: A nők több kérdést tesznek fel, egyszerre több oldalról is megközelítik a feladatokat, problémákat, döntéseket. Szerintem ez a látásmód segít abban, hogy a cég jó irányba menjen és elkerüljük a nagyobb buktatókat.

Niki: Ha a sokszínűség és az abból adódó különbségek elfogadása a cégen belül létezik és teljesen természetes, akkor a különféle ügyfelek különböző igényeit is teljes mértékben tudjuk kezelni, hisz ez már az “életünk” részévé vált. Véleményem szerint ezek teszik igazán sikeressé a céget.

Végezetül egy kis európai kitekintés

Az Eurostat 2019-ben végzett felmérése alapján, a női vezetők aránya Lettországban volt a legmagasabb 53%-kal. Második helyen Bulgária áll 49%-kal. A dobogó harmadik fokán Lengyelország végzett 48%-kal. Őt követi Észtország 46%-kal és Szlovénia 44%-kal.

Magyarország 42%-ban foglalkoztat nőket vezető pozícióban, a litvánokkal és a svédekkel azonos arányban.