Útdíj 2020: Az autópálya díjak és matrica árak meghatározása

Útdíj 2020: Az autópálya díjak és matrica árak meghatározása
2020-09-21 Szaladják Linda
útdíj

Az utóbbi pár évben komoly változások történtek az útdíj rendszer szabályozásában.

Ezek minden 3,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárműre vonatkoznak, így az érintetteknek érdemes tisztában lenni velük.

A változások magukba foglalják a terelőutak szabályozását és útdíját, a környezetvédelmi besorolásokat, a bírságok miértjét és összegét, valamint az útdíj bevallást is az új e-útdíj rendszerben.

Minden, amit az úthasználati díjról 2020-ban tudni érdemes!

Útdíj 2020-ban

autópálya díjak

Hazánkban már 2013-tól a megtett távolság után kell fizetni az útdíjat – az idő arányos úthasználati díj helyett.

Ez természetesen minden 3,5 tonna feletti tehergépjárműre egységesen vonatkozik – mindenki másra pedig az e-matricás rendszer.

Előbbi esetén azonban különbség van aközött, hogy mekkora az úthasználati díj mértéke.

A) Útdíj fizetési rendszer

Mitől függ az útdíj mértéke?

4 befolyásoló tényező létezik:

  1. függ a jármű kategóriájától, tehát tengelyeinek számától
  2. úttípustól
  3. a vonatkozó (jogszabályban meghatározott) útdíj mértékétől
  4. a jármű környezetvédelmi besorolásától

1. Járműkategóriák

Az útdíj mértéke függ a jármű besorolásától a tengelyszám alapján.

E szerint 3 kategóriát különböztetnek meg:

  • J2 — 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármű két tengellyel
  • J3 — 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármű három tengellyel
  • J4 — 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármű négy vagy több tengellyel

2. Úttípusok

A különböző útdíjak természetesen nagyban függenek az utak típusától.

Az utakat —ahogy azt már a KRESZ-ben is tanították— 3 kategóriára érdemes osztani:

  • Főút
  • Autóút
  • Autópálya

Az autópálya díjak természetesen lényegesebben magasabbak, mint a főutak díja.

Azonban a rendszer megkönnyítése érdekében csupán két kategóriát különböztetnek meg:

  • Gyorsforgalmi utak
  • Főutak

3. A vonatkozó útdíjak mértéke

Ezt különböző adatok alapján számolják ki, például a gépjármű méretéből, súlyából.

További információ és a hivatalos útdíj kalkulátor itt található.

4. Jármű környezetvédelmi kategóriája

Ezeket Európai Uniós szinten állapítják meg, 2019 január elsején történt egy komoly szigorítás.

A legkedvezőbb díjszintbe, tehát az A‑kategóriába már csak és kizárólag az EURO 5 vagy az ennél magasabb osztályú motorral felszerelt járművek kerülhetnek.

Minél nagyobb a jármű károsanyag kibocsátása, annál többet kell fizetnie.

Ezek alapján 3 környezetvédelmi kategória létezik:

  • A kategória: legalább EURO V besorolású motorral felszerelt gépjárművek
  • B kategória: EURO II, EURO III és EURO IV besorolású motorral felszerelt gépjárművek
  • C kategória: EURO I és rosszabb besorolású motorral felszerelt gépjárművek

Az EURO besorolásokat EURO 0-tól egészen EURO 6-ig osztják.

Ahhoz, hogy az útdíjat jóval egyszerűbben lehessen befizetni és nyilvántartani, nemrég megtörtént a digitalizáció, tehát az Elektronikus Útdíjszedési Rendszer bevezetése.

Az útdíj bevallást ma már ezen a rendszeren keresztül tudjuk megtenni, vagy előre megváltott viszonylati jeggyel, vagy fedélzeti eszköz segítségével.

Ez utóbbit a bevallási közreműködők biztosítják, akikkel szerződést is kell kötni, és a bevallás előtt regisztrálni kell az útdíj szolgáltatónál (ÁAK). A regisztráció után fel kell tölteni az “egyenleget”, tehát a díjat előre fizetéssel kell befizetni.

Ebben a viszonylati jegyek sem különböznek, hiszen azokat is a díjköteles úthasználat előtt szükséges megvásárolni.

Utólagosan az üzemanyagkártya kibocsátók adnak lehetőséget a fizetésre. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt-nél is van lehetőség utólag fizetésre, de ez nem terjedt el annyira. Utólagos fizetést, a legtöbb felhasználó üzemanyagkártyákon keresztül tudja megvalósítani.

A nem rendszeres, de előzetesen megtervezett útvonalat használóknak utóbbit, tehát a viszonylati jegyeket ajánlott kiváltani, míg a rendszeres használóknak inkább a fedélzeti eszközös “feltöltés” ajánlott.

Az útdíjköteles úthálózat térképe a HU-GO hivatalos oldalán található.

Ezek a szabályok csak a nagyobb áruszállító járművekre vonatkoznak, tehát kivételt képeznek az autóbuszok és a „kiskategóriás” járművek. Náluk a már jól ismert autópálya matrica rendszer maradt érvényben offline, vagy online formában is – ez utóbbi az e-matrica nevet viseli.

B) E-matrica rendszer

Ide tartozik minden olyan jármű, amelyre nem vonatkozik az útdíj rendszer:

  • Motorkerékpárok
  • Személygépjárművek
  • 3,5 tonna vagy az alatti kisáruszállító járművek.
  • Buszok

Az autópálya matrica árak 2 dologtól függenek, mégpedig az adott jármű kategóriától, illetve az autópálya matrica érvényességétől. 2018 óta 60 perc türelmi idő áll rendelkezésre a matrica megvásárlására.

1. Járműkategóriák

A matrica díjak természetesen nagyban függenek a járművek típusától.

A járműveket 4 kategóriába érdemes sorolni:

  1. B2 díjkategória — autóbusz
  2. D1 díjkategória — motorkerékpár, és a max 3,5 tonna össztömegű –a vezetővel együtt– max 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsi, pótkocsival
  3. D2 díjkategória — az összes gépkocsi, ami más díjkategóriába nem tartozik, és nem minősül útdíjköteles gépjárműnek
  4. U díjkategória — a D2 és a B2 díjkategóriába tartozó járművek pótkocsija (utánfutója)

2. Autópálya matrica érvényessége

Ez alapján szintén 4 kategória különböztethető meg:

  1. heti jogosultság
  2. havi jogosultság
  3. éves országos jogosultság
  4. éves megyei jogosultság

A fizetős utak, azok díja (pl.: autópálya díjak, autópálya matrica árak 2020-ban, stb.), és a díjköteles úthálózat térképe a Nemzeti Jogszabálytárban található.

Ami még viszonylag friss (2018-as) változásnak tekinthető, az a terelőutak mentességének megszűnése.

2018-ig ugyanis minden terelőútként kijelölt díjköteles útszakasz teljesen díjmentes volt. Ez vonatkozott a fix terelésre, illetve az alkalmi forgalomterelésre is.

Ez 2019-ben módosult, és az új szabályozás megszüntette a díjmentességet.

Azonban érdemes kiemelni, hogy a 31 napnál nem hosszabb terelésnél a teherjárművek akkor is mentesülnek a bírság kiszabása alól, ha útdíjfizetési kötelezettségüknek nem tettek eleget (tehát nem vásároltak viszonylati jegyet vagy fedélzeti eszközükön nincs egyenleg).

Ez a szabályozás csak és kizárólag az útdíj fizetési rendszer alá tartozó járműveket terheli, tehát a matricás autósoknak továbbra sem kell útdíjat fizetni a terelőutakon.

Összefoglalás

Az úthasználati díj szabályozása komoly változásokon ment keresztül az utóbbi néhány évben. Ennek talán legfőbb oka az Elektronikus Útdíjszedési Rendszer bevezetése volt.

Ennek értelmében két kategóriába sorolhatóak a járművek:

  1. Útdíj fizetési rendszerbe tartozó járművek
  2. E-matrica rendszerbe tartozó járművek

Az aktuális útdíj 2020-ban négy tényező alapján kerül megállapításra, mégpedig az adott járműkategóriák, úttípusok, vonatkozó útdíjak mértéke, és a járművek környezetvédelmi kategóriája alapján.

Az útdíjakat előre megváltott viszonylati jeggyel, vagy fedélzeti eszköz segítségével válthatjuk meg, előre fizetéssel.

Blogunkon még több információ érhető el az útdíjról, az autópálya díjakról, a menetlevélről vagy az útnyilvántartásról. 

Emellett érdemes lehet flottakövetési eszközökkel is felszerelni a járműveket, amelyről itt található részletesebb információ.