
Az utóbbi pár évben komoly változások történtek az útdíj rendszer szabályozásában.
Ezek minden 3,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárműre vonatkoznak, így az érintetteknek érdemes tisztában lenni velük.
A változások magukba foglalják a terelőutak szabályozását és útdíját, a környezetvédelmi besorolásokat, a bírságok miértjét és összegét, valamint az útdíj bevallást is az új e-útdíj rendszerben.
Minden, amit az úthasználati díjról 2020-ban tudni érdemes!
Útdíj 2020-ban
Hazánkban már 2013-tól a megtett távolság után kell fizetni az útdíjat – az idő arányos úthasználati díj helyett.
Ez természetesen minden 3,5 tonna feletti tehergépjárműre egységesen vonatkozik – mindenki másra pedig az e-matricás rendszer.
Előbbi esetén azonban különbség van aközött, hogy mekkora az úthasználati díj mértéke.
A) Útdíj fizetési rendszer
Mitől függ az útdíj mértéke?
4 befolyásoló tényező létezik:
- függ a jármű kategóriájától, tehát tengelyeinek számától
- úttípustól
- a vonatkozó (jogszabályban meghatározott) útdíj mértékétől
- a jármű környezetvédelmi besorolásától
1. Járműkategóriák
Az útdíj mértéke függ a jármű besorolásától a tengelyszám alapján.
E szerint 3 kategóriát különböztetnek meg:
- J2 — 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármű két tengellyel
- J3 — 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármű három tengellyel
- J4 — 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjármű négy vagy több tengellyel
2. Úttípusok
A különböző útdíjak természetesen nagyban függenek az utak típusától.
Az utakat —ahogy azt már a KRESZ-ben is tanították— 3 kategóriára érdemes osztani:
- Főút
- Autóút
- Autópálya
Az autópálya díjak természetesen lényegesebben magasabbak, mint a főutak díja.
Azonban a rendszer megkönnyítése érdekében csupán két kategóriát különböztetnek meg:
- Gyorsforgalmi utak
- Főutak
3. A vonatkozó útdíjak mértéke
Ezt különböző adatok alapján számolják ki, például a gépjármű méretéből, súlyából.
További információ és a hivatalos útdíj kalkulátor itt található.
4. Jármű környezetvédelmi kategóriája
Ezeket Európai Uniós szinten állapítják meg, 2019 január elsején történt egy komoly szigorítás.
A legkedvezőbb díjszintbe, tehát az A‑kategóriába már csak és kizárólag az EURO 5 vagy az ennél magasabb osztályú motorral felszerelt járművek kerülhetnek.
Minél nagyobb a jármű károsanyag kibocsátása, annál többet kell fizetnie.
Ezek alapján 3 környezetvédelmi kategória létezik:
- A kategória: legalább EURO V besorolású motorral felszerelt gépjárművek
- B kategória: EURO II, EURO III és EURO IV besorolású motorral felszerelt gépjárművek
- C kategória: EURO I és rosszabb besorolású motorral felszerelt gépjárművek
Az EURO besorolásokat EURO 0-tól egészen EURO 6-ig osztják.
Ahhoz, hogy az útdíjat jóval egyszerűbben lehessen befizetni és nyilvántartani, nemrég megtörtént a digitalizáció, tehát az Elektronikus Útdíjszedési Rendszer bevezetése.
Az útdíj bevallást ma már ezen a rendszeren keresztül tudjuk megtenni, vagy előre megváltott viszonylati jeggyel, vagy fedélzeti eszköz segítségével.
Ez utóbbit a bevallási közreműködők biztosítják, akikkel szerződést is kell kötni, és a bevallás előtt regisztrálni kell az útdíj szolgáltatónál (ÁAK). A regisztráció után fel kell tölteni az “egyenleget”, tehát a díjat előre fizetéssel kell befizetni.
Ebben a viszonylati jegyek sem különböznek, hiszen azokat is a díjköteles úthasználat előtt szükséges megvásárolni.
Utólagosan az üzemanyagkártya kibocsátók adnak lehetőséget a fizetésre. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt-nél is van lehetőség utólag fizetésre, de ez nem terjedt el annyira. Utólagos fizetést, a legtöbb felhasználó üzemanyagkártyákon keresztül tudja megvalósítani.
A nem rendszeres, de előzetesen megtervezett útvonalat használóknak utóbbit, tehát a viszonylati jegyeket ajánlott kiváltani, míg a rendszeres használóknak inkább a fedélzeti eszközös “feltöltés” ajánlott.
Az útdíjköteles úthálózat térképe a HU-GO hivatalos oldalán található.
Ezek a szabályok csak a nagyobb áruszállító járművekre vonatkoznak, tehát kivételt képeznek az autóbuszok és a „kiskategóriás” járművek. Náluk a már jól ismert autópálya matrica rendszer maradt érvényben offline, vagy online formában is – ez utóbbi az e-matrica nevet viseli.
B) E-matrica rendszer
Ide tartozik minden olyan jármű, amelyre nem vonatkozik az útdíj rendszer:
- Motorkerékpárok
- Személygépjárművek
- 3,5 tonna vagy az alatti kisáruszállító járművek.
- Buszok
Az autópálya matrica árak 2 dologtól függenek, mégpedig az adott jármű kategóriától, illetve az autópálya matrica érvényességétől. 2018 óta 60 perc türelmi idő áll rendelkezésre a matrica megvásárlására.
1. Járműkategóriák
A matrica díjak természetesen nagyban függenek a járművek típusától.
A járműveket 4 kategóriába érdemes sorolni:
- B2 díjkategória — autóbusz
- D1 díjkategória — motorkerékpár, és a max 3,5 tonna össztömegű –a vezetővel együtt– max 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsi, pótkocsival
- D2 díjkategória — az összes gépkocsi, ami más díjkategóriába nem tartozik, és nem minősül útdíjköteles gépjárműnek
- U díjkategória — a D2 és a B2 díjkategóriába tartozó járművek pótkocsija (utánfutója)
2. Autópálya matrica érvényessége
Ez alapján szintén 4 kategória különböztethető meg:
- heti jogosultság
- havi jogosultság
- éves országos jogosultság
- éves megyei jogosultság
A fizetős utak, azok díja (pl.: autópálya díjak, autópálya matrica árak 2020-ban, stb.), és a díjköteles úthálózat térképe a Nemzeti Jogszabálytárban található.
Ami még viszonylag friss (2018-as) változásnak tekinthető, az a terelőutak mentességének megszűnése.
2018-ig ugyanis minden terelőútként kijelölt díjköteles útszakasz teljesen díjmentes volt. Ez vonatkozott a fix terelésre, illetve az alkalmi forgalomterelésre is.
Ez 2019-ben módosult, és az új szabályozás megszüntette a díjmentességet.
Azonban érdemes kiemelni, hogy a 31 napnál nem hosszabb terelésnél a teherjárművek akkor is mentesülnek a bírság kiszabása alól, ha útdíjfizetési kötelezettségüknek nem tettek eleget (tehát nem vásároltak viszonylati jegyet vagy fedélzeti eszközükön nincs egyenleg).
Ez a szabályozás csak és kizárólag az útdíj fizetési rendszer alá tartozó járműveket terheli, tehát a matricás autósoknak továbbra sem kell útdíjat fizetni a terelőutakon.
Összefoglalás
Az úthasználati díj szabályozása komoly változásokon ment keresztül az utóbbi néhány évben. Ennek talán legfőbb oka az Elektronikus Útdíjszedési Rendszer bevezetése volt.
Ennek értelmében két kategóriába sorolhatóak a járművek:
- Útdíj fizetési rendszerbe tartozó járművek
- E-matrica rendszerbe tartozó járművek
Az aktuális útdíj 2020-ban négy tényező alapján kerül megállapításra, mégpedig az adott járműkategóriák, úttípusok, vonatkozó útdíjak mértéke, és a járművek környezetvédelmi kategóriája alapján.
Az útdíjakat előre megváltott viszonylati jeggyel, vagy fedélzeti eszköz segítségével válthatjuk meg, előre fizetéssel.
Blogunkon még több információ érhető el az útdíjról, az autópálya díjakról, a menetlevélről vagy az útnyilvántartásról.
Emellett érdemes lehet flottakövetési eszközökkel is felszerelni a járműveket, amelyről itt található részletesebb információ.