
Az üzemanyag-elszámolás 2020-ban is az elmúlt években alkalmazott jogszabályok és képletek alapján történik. Ezért a saját gépkocsihasználat elszámolása 2020-ban is a NAV üzemanyag-elszámolás képlet, illetve az útiköltség-térítés 2020-ban is érvényes szabályainak figyelembevételével a legegyszerűbb. Ebben a bejegyzésben a fentiek mellett megtalálható az útiköltség-számítás képlet, valamint üzemanyag-elszámolás minta is szerepel egy konkrét példán keresztül levezetve.
A NAV üzemanyag-elszámolás képlete
Az üzemanyag-elszámolás egy első látásra alapvetően egyszerű képlettel történik:
[(megtett kilométer/100) x a jármű fogyasztása x hivatalos benzin-, illetve gázolajár] + megtett kilométer x az 1 kilométerre elszámolható útiköltség-térítés
Most pedig nézzük részletesen a képlet egyes részeit, illetve a számítás módját.
A képlet értelmezése
Üzemanyagnorma
A járművek fogyasztásánál a gyakorlatban a NAV jogszabályban meghatározott üzemanyagnorma értékeit veszik alapul. A hivatalos elnevezéssel gépkocsi alapnorma-átalányt a gépjárművek hengerűrtartalma, illetve az üzemanyag típusa alapján határozzák meg. Az üzemanyagnorma 2020-ban is változatlan, az elmúlt években megszokott értékek érvényesek továbbra is.
Benzines járművek esetén:
Hengerűrtartalom |
Alapnorma-átalány |
---|---|
1000 cm³-ig |
7,6 l/100 km |
1001-1500 cm³ |
8,6 l/100 km |
1501-2000 cm³ |
9,5 l/100 km |
2001-3000 cm³ |
11,4 l/100 km |
3001 cm³ felett |
13,3 l/100 km |
Forrás: Nemzeti Adó és Vámhivatal
Gázolaj-üzemű járművek esetén:
Hengerűrtartalom |
Alapnorma-átalány |
---|---|
1500 cm³-ig |
5,7 l/100 km |
1501-2000 cm³ |
6,7 l/100 km |
2001-3000cm³ |
7,6 l/100 km |
3001 cm³ felett |
9,5 l/100 km |
Forrás: Nemzeti Adó és Vámhivatal
Segédmotoros kerékpárok és motorkerékpárok hivatalos üzemanyagnormái
Az üzemanyag-elszámolást nem csak személy- és tehergépjárművekre, hanem motorkerékpárokra is lehet alkalmazni. Az itt érvényes, NAV-üzemanyagnormákat a következő táblázat tartalmazza.
Hengerűrtartalom/jármű besorolása |
Alapnorma-átalány |
---|---|
Segédmotoros-kerékpár |
3,0 l/100 km |
Motorkerékpár (80 cm³-ig) |
3,5 l/100 km |
Motorkerékpár (81-125 cm³) |
3,8 l/100 km |
Motorkerékpár (126-250 cm³) |
4,0 l/100 km |
Motorkerékpár (251-500 cm³) |
4,5 l/100 km |
Motorkerékpár (500 cm³ felett) |
5,0 l/100 km |
Forrás: Nemzeti Adó és Vámhivatal
Az elszámolást nem kell számlával igazolni
Jó hír, hogy ha valaki a jogszabályok alapján, az ott szereplő hivatalos adatokat alapul véve készíti el az üzemanyag-elszámolást, nem szükséges ezt számlákkal igazolnia. Vagyis nem kell az üzemanyag-vásárlásokról céges számlát kérni vagy a nyugtákat megőrizni, mert a szabályos elszámolás enélkül is elegendő a hatályos törvények szerint.
A fenti, hivatalos alapnorma-átalányok értékeit a 60/1992. (IV.1.) Korm. rendelet tartalmazza. A rendelet nem csak a személy- és tehergépjárművekre vonatkozik, meglepően széles a kör, amelyre érvényes. Néhány példa: mezőgazdasági vontatók, hatósági jelzéssel ellátott lassú járművek, a gépjárművezetés oktatására használt gépjárművek, önjáró mezőgazdasági gépek, motorfűrészek és az erdészeti közelítő eszközök, halászati hajtóerőgépek.
Ennek ellenére vannak olyan járművek, amelyek nem kerültek bele a jogszabály szövegébe, az mégis hatályos rájuk nézve is. Ilyen esetben az alapnorma értékét a gyártótól származó adatok és az üzemanyag-fogyasztás függvényében egy műszaki szakértő határozza meg.
Az üzemanyag-elszámolás során alkalmazandó hivatalos üzemanyagárak
A NAV jogszabályban megszabott kötelezettségének megfelelően minden hónapban közzéteszi az elszámolásokhoz szükséges hivatalos üzemanyagárakat.
A NAV üzemanyagárai 2020 júliusáig.
2020. év |
Ólmozatlan motorbenzin ESZ-95 (Ft/l) |
Gázolaj (Ft/l) |
Keverék (Ft/l) |
LPG autógáz (Ft/l) |
---|---|---|---|---|
július |
345 |
357 |
382 |
220 |
június |
293 |
326 |
330 |
226 |
május |
297 |
342 |
334 |
231 |
április |
388 |
397 |
425 |
248 |
március |
390 |
406 |
427 |
256 |
február |
402 |
425 |
439 |
251 |
január |
397 |
414 |
433 |
238 |
Forrás: Nemzeti Adó és Vámhivatal
Az útiköltség-térítés 2020-ra érvényes kiszámítása
A személyi jövedelemadóról szóló törvény 3. számú mellékletének II. fejezet 6. pontja rendelkezik az általános személygépkocsi normaköltségről. A jogszabály szerint 2018-tól igazolás nélkül, költségként elszámolható a saját vagy közeli hozzátartozó tulajdonában álló személygépkocsi használata miatt fizetett költségtérítés összegéből a kiküldetési rendelvényben feltüntetett kilométer-távolság szerint az üzemanyag-fogyasztási norma és legfeljebb az állami adóhatóság által közzétett üzemanyagár, valamint 15 Ft/km általános személygépkocsi normaköltség alapulvételével kifizetett összeg.
Egy másik rendelkezés a fentieket annyiban módosítja, hogy 2017. január 13-tól csak 9 Ft utazási költségtérítést kötelező kifizetnie a munkáltatónak. A 9 Ft és a 15 Ft közötti különbözet megfizetéséről a munkáltató saját maga dönthet.
Magyarán az üzemanyag-költségen kívül minden egyéb költséget, például az amortizációs költségeket, az autó fenntartásával, javításával, felújításával stb. kapcsolatos kiadásokat is a megállapított 9-15 Ft/km általános személygépkocsi normaköltség fedezi.
Üzemanyag-elszámolás minta egy példán keresztül
Tegyük fel, hogy a cég egy dolgozója 600 kilométert autózott júniusban egy 1500 köbcentis, benzines személyautóval a lakóhelyéről a munkahelyére, illetve vissza. Ebben az esetben a fenti táblázat alapján 8,6 liter üzemanyag-fogyasztást számolhatunk el 100 kilométerre, mivel ennyi a NAV által megadott alapnorma-átalány.
600 km / 100 = 6
6 x 8,6 l = 51,6
51,6 x 293 Ft = 15.118,8
Az útiköltség elszámolása az általános személygépkocsi normaköltség alapján (az egyszerűség kedvéért 15 Ft/km-rel számoltunk):
600 km x 15 Ft = 9000
Végül a két számot összeadjuk, és megkapjuk a júliusi üzemanyag-elszámolás végösszegét:
15.118,8 + 9000 = 24.118,8 Ft.
Ha pontosan követjük a megadott értékeket, hivatalos normákat és ragaszkodunk a NAV üzemanyag-elszámolási képletéhez, az elszámolás elkészítése nem okoz fejfájást. Ebben az esetben is igaz, hogy gyakorlat teszi a mestert: minél többször készítjük el, annál rutinosabbá válunk.